بلاگ

چرا لنت ترمز سراتو زود تمام می‌شود؟

چرا لنت ترمز سراتو زود تمام می‌شود
فهرست مطالب

لنت ترمزها از قطعات مصرفی خودروها هستند. این جمله به معنای آن است که لنت ترمزها هر چند وقت یک بار تمام می‌شوند و باید تعویض شوند. تعویض به موقع لنت ترمزها اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در صورت وجود اشکال در عملکرد ترمزها احتمال بروز تصادفات افزایش پیدا می‌کند. یکی از مشکلات مرتبط با ترمز که یحتمل هر راننده‌ای با آن مواجه می‌شود، اتمام زود هنگام لنت ترمز سراتو است. چرا لنت ترمز سراتو زود تمام می‌شود؟ سوالی است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

به طور کلی دلایل بسیاری برای اتمام لنت ترمز سراتو پیش از عمر مفید آن وجود دارد؛ از دلایل فنی گرفته تا جاده‌هایی که در آن‌ها رانندگی می‌کنید. در این مقاله با کیا اورجینال همراه باشید تا پاسخ این سوال را بررسی کنیم.

عمر مفید لنت ترمز سراتو

لنت ترمزها با ایجاد اصطکاک باعث توقف خودروها می‌شوند. با هر بار فشردن پدال ترمز، لنت‌ها روی دیسک چرخ ساییده می‌شوند تا اصطکاک لازم را به وجود بیاورند. این سایش موجب از بین رفتن سطح لنت ترمزهای سراتو می‎شود؛ اما لنت ترمزهای سراتو چه زمانی تمام می‌شوند؟ عمر مفید لنت ترمز سراتو چقدر است؟ این‌ها سوالاتی هستند که هر راننده حداقل یک بار از خود پرسیده است.

عمر لنت ترمز سراتو

از آنجایی که عمر لنت ترمزهای سراتو رابطه مستقیمی با میزان اصطکاک آن‌ها دارد، استاندارد خاصی برای تعیین عمر آن وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لنت ترمز عمر لنت ترمزها را بین ۲۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر تخمین می‌زنند. اگرچه اختلاف بین این دو عدد بسیار است اما اغلب فرسایش لنت ترمزهای سراتو بین این دو عدد اتفاق می‌افتد. شما هم برای پیدا کردن عمر لنت ترمز خود باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. برای مثال مهم‌ترین عوامل اتمام لنت ترمز عبارتند از:

  • نوع لنت ترمز

انواع مختلف لنت در بازار وجود دارند. لنت ترمزها به طور کلی به دو دسته لنت ترمزهای دیسکی و  لنت ترمزهای کاسه ای تقسیم می‌شوند. لنت ترمزهای دیسکی از جنس‌های متنوعی ساخته می‌شوند. لنت ترمزهای دیسکی از جنس تمام فلزی، نیمه فلزی، ارگانیک و سرامیکی در بازار موجود هستند. هر کدام از انواع لنت ترمزها دوام و عمر مخصوص به خود را دارند. لنت ترمزهای سرامیکی سراتو با دوام‌ترین لنت ترمزهای موجود در بازار هستند. پس از آن لنت ترمزهای فلزی و نیمه فلزی دوام خوبی دارند؛ اما لنت ترمزهای ارگانیک دوام چندان خوبی ندارند. اگر از لنت ترمزهای ارگانیک استفاده می‌کنید، تعجبی ندارد که لنت ترمزهای شما زود به زود به اتمام می‌رسند.

  • عادت‌های رانندگی

بسیاری از افراد هنگام رانندگی، سرعت بالا را به ایمنی و سلامت ماشین ترجیح می‌دهند. هر چه سرعت خودرو بالاتر باشد، قطعات خودرو نیز با سرعت بیشتری دچار فرسودگی می‌شوند. از طرفی دیگر احتمال بروز تصادفات هم هنگام رانندگی با سرعت بالا بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از بروز تصادفات در سرعت‌های بالا، شما به تعداد دفعات بیشتری پدال ترمز را می‌فشارید. تعداد دفعات استفاده از ترمز هم از عواملی است که باید برای تعیین عمر لنت ترمز خودروی خود در نظر بگیرید.

  • محیط رانندگی

احتمالا به چشم نیاید اما مکانی که شما در آن رانندگی می‌کنید ارتباط مستقیمی با عمر لنت ترمزهای شما دارد. برای مثال در مکان‌هایی که تردد زیادی وجود دارد و ترافیک نسبتا سنگین است، میزان استفاده شما از ترمز بیشتر می‌شود. همچنین رفت و آمد در جاده‌های طولانی و پرپیچ هم تا حد زیادی از عمر لنت ترمز خودروی شما کم می‌کند.

دلایلی که باعث اتمام زود هنگام لنت ترمز می‌شوند

همانطور که دلایلی زیادی بر تعیین عمر لنت ترمزهای سراتو تاثیرگذار است، دلایل زیادی هم موجب اتمام لنت ترمز پیش از زمان استاندارد تعیین شده هستند. اتمام بسیار سریع لنت ترمز سراتو، بر بخش‌های دیگر خودرو هم تاثیر منفی می‌گذارد. برخی از عواملی که موجب اتمام سریع و مکرر لنت ترمز سراتو می‌شوند، در زیر توضیح داده شدند.

لنت ترمز سراتو

  • کیفیت نامناسب لنت ترمز

همانطور که جنس لنت ترمز بر عمر آن تاثیر دارد، کیفیت لنت ترمزها هم بر اتمام زود هنگام یا دوام خوب آن‌ها تاثیر زیادی دارد. برای مثال در بالا اشاره شد که با دوام‌ترین لنت ترمزها، لنت‌های سرامیکی هستند؛ اما اگر کیفیت ساخت این لنت‌ها پایین باشد، این دسته از لنت ترمزها هم دوام چندانی نخواهند داشت. امروزه برای کاهش هزینه‌های تولید، افراد سودجوی بسیاری لنت ترمزهای تقلبی سراتو را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. خریداران به دلیل اختلاف قیمت بسیار کم در دام این افراد سودجو می‌افتند و از این لنت ترمزها استفاده می‌کنند؛ در حالی که قیمت لنت ترمز سراتو در کیا اورجینال به دلیل حذف واسطه‌ها بسیار مناسب است. لنت‌های تقلبی به سرعت کارایی خود را از دست می‌دهند. همچنین خسارات زیادی به خودرو وارد می‌کنند.

  • اصطکاک پرتنش

در واقع اصطکاک باعث اتمام لنت ترمزها می‌شود؛ اما اصطکاک پرتنش چیزی بیشتر از فشردن پدال ترمز است. برای مثال در موقعیت‌هایی که ناگهانی پدال ترمز را می‌گیریم تا از برخورد با ماشین جلویی پیشگیری کنید، اصطکاک پرتنش به وجود آورده‌اید. انجام حرکات نمایشی هم موجب اتمام عمر لنت ترمز بسیار زودتر از عمر تخمین زده شده می‌شود. رانندگی‌های شتاب زده هم از عوامل ایجاد اصطکاک پرتنش هستند.

  • استفاده همزمان از پدال گاز و ترمز

استفاده همزمان از دو پدال گاز و ترمز، موجب می‌شود که فشار اضافی بر لنت ترمزها اعمال شود. این حرکت علاوه بر فشار اضافی، موجب اختلال در عملکرد ترمز هم می‌شود. فشردن همزمان دو  پدال گاز و ترمز باعث سایش بیش از حد لنت ترمزها می‌شود. متاسفانه این رفتاری رایج بین رانندگان است. همه کسانی که این عادت را دارند، از اتمام مکرر لنت ترمزهای خودروی خود شکایت می‌کنند.

  • فرم دیسک

دیسک‌ها به طور مستقیم با لنت ترمزهای سراتو در ارتباط هستند. هر تغییری در فرم دیسک‌ها موجب بهم خوردن فرایند نرمال ترمزگیری می‌شود. خارج شدن دیسک‌های سراتو از حالت طبیعی خود باعث ایجاد سایش غیر طبیعی در لنت ترمزها می‌شود.

  • شرایط جاده

مسیر رانندگی نه تنها در تعیین عمر لنت ترمز سراتو نقش مهمی دارد، بلکه در اتمام زود به زود لنت ترمزها هم موثر است. رانندگی در مسیرهای پر از سراشیبی موجب اتمام غیرعادی لنت ترمز سراتو می‌شود. همچنین اگر مسیر رانندگی شما بسیار ناهموار است، شما ملزم به استفاده مکرر از ترمز خود هستید. این استفاده مکرر، موجب ساییده شدن و اتمام لنت‌های خودرو بسیار سریع‌تر از زمان تقریبی عمر لنت می‌شود.

برای مشاهده
لوازم یدکی سراتو  کلیک نمایید.

در نهایت

اصطکاک عامل اصلی تمام شدن لنت ترمز سراتو است. در پاسخ سوال چرا لنت ترمز سراتو زود تمام می‌شود؟ می‌توان گفت عوامل زیادی هستند که باعث می‌شوند لنت‌های ترمز با سرعت بسیار زیادی به پایان برسند و برای دارندگان خودرو ایجاد هزینه کنند. مهم‌ترین دلایل اتمام مکرر لنت ترمز سراتو  کیفیت نامرغوب، نحوه رانندگی و شرایط جاده است. پس توصیه می‌شود رانندگی ایمن را بر رانندگی پر سرعت ارجحیت دهید. همچنین هنگام خرید لنت ترمز دقت زیادی به خرج دهید تا از به وجود آمدن مخارج اضافی جلوگیری شود. برای تهیه انواع لوازم یدکی سراتو، از جمله دیسک و لنت ترمز سراتو وارداتی و سراتوهای سایپا می‌توانید با کارشناسان کیا اورجینال در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید