بلاگ

لنت ترمز سراتو چیست؟

لنت ترمز چیست؟
فهرست مطالب

شاید به چشم نیاید اما لنت ترمز سراتو از مهم‌ترین قطعه‌های خودرو محسوب می‌شود. سلامت سرنشینان ارتباط مستقیمی با سلامت لنت ترمزها دارد؛ بخشی از وظایف خودرو مربوط به حرکت آن است و بخش مهم دیگر مربوط به کنترل سرعت و توقف خودرو می‌شود. به همین علت لنت ترمزها از اهمیت بالایی برخوردارند. وظیفه اصلی لنت‌های ترمز کاهش سرعت و توقف خودرو است، بنابراین لنت‌ها معمولا به سرعت فرسوده می‌شوند و نیاز به تعویض دارند.

به عنوان بخشی از سیستم ترمز، تقریبا وظیفه اصلی این سیستم بر عهده لنت ترمز است. برای توقف خودرو، نیاز به عاملی داریم تا توانایی کنترل سرعت خودرو را داشته باشد. چرخ‌های خودرو با سرعت بسیار بالایی در حال چرخش‌اند. با فشردن پدال ترمز، بین لنت ترمز و چرخ‌ها نیروی اصطکاک بسیار زیادی به وجود می‌آید که موجب کاهش سرعت یا توقف کامل خودرو می‌شود. لنت‌های ترمز چگونه این کار را می‌کنند؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

اولین لنت ترمز

اولین لنت ترمزها در اواخر قرن بیستم اختراع شدند. فردریک لنکستر اولین لنت ترمز را اختراع کرد. تمام اختراعات در طول زمان دچار تغییرات بسیاری شدند اما لنت ترمزها همچنان همان گونه که اولین بار ساخته شدند، تولید می‌شوند. حتی مواد اولیه از زمان ساخت اولین لنت ترمز، هنوز هم دست نخورده است. در اولین لنت‌های ترمز، از آزبست استفاده می‌شد. در طول تقریبا یک قرن پس از اختراع لنت ترمز، همچنان در تولید آن‌ها از آزبست استفاده می‌شود. آزبست مواد مضر و سراطان‌زای صنعتی است.

در چند سال اخیر، ممنوعیت استفاده از آزبست، تولیدکنندگان لنت ترمز را به فکر انداخت تا مواد دیگری را جایگزین آزبست کنند؛ به این ترتیب رفته رفته انواع مختلف لنت ترمزها تولید شدند.

اولین لنت ترمز

انواع لنت ترمز سراتو

امروزه با استفاده از فناوری‌های روز، ترکیبات جدیدی برای استفاده در لنت ترمزها کشف شده است. در بیشتر لنت ترمزهای جدید دیگر از آزبست استفاده نمی‌شود. از انواع لنت ترمزهای بدون آزبست می‌توان به لنت ترمزفلزی، لنت ترمز نیمه فلزی، لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی اشاره کرد. همچنین لنت ترمزها به دو دسته کلی لنت‌های دیسکی و لنت‌های کفشکی تقسیم می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر از هر نوع لنت ترمز، به بخش توضیحات انواع لنت ترمز‌ها مراجعه کنید.

  1. لنت ترمز کفشکی

در خودروهای قدیمی‌تر، از لنت‌های کفشکی استفاده می‎شود. این لنت‌ها به گونه‌ای هستند که درون کاسه چرخ قرار می‌گیرند. لنت‌های کفشکی همراه با کاسه چرخ شروع به چرخیدن می‌کردند و در صورت گرفتن پدال ترمز، لنت کفشکی به کاسه چرخ فشرده می‌شود و خودرو را متوقف می‌کرد. خودروهای نسبتا قدیمی هنوز از این لنت‌ها استفاده می‌کنند. به دلیل طریقه عملکرد این لنت، آن را با نام لنت کاسه‌ای نیز می‌شناسند. در خودروهایی مانند پیکان‌ها_که قدیمی‌تر هستند_ یا حتی ۲۰۶ تیپ دو تولید قدیم، از لنت ترمز‌های کفشکی استفاده شده است.

لنت ترمز درام

  1. لنت ترمز دیسکی

بعد از تغییرساختار چرخ‌های خودرو لنت ترمزهای دیسکی طراحی و تولید شدند. در چرخ‌های جدید به جای استفاده از کاسه چرخ، دیسک چرخ استفاده می‌شود. بنابراین لنت‌های کاسه ای در اینجا کاربردی ندارند؛ به عبارت دیگر اصلا قابل نصب نیستند. لنت‎های دیسکی بر خلاف لنت‌های کاسه‌ای که منحنی بودند، به صورت تخت هستند.

لنت‌های دیسکی هم مانند لنت‌های کاسه‌ای، با ایجاد اصطکاک باعث توقف ماشین می‌شوند. تفاوت نحوه کار لنت‎های دیسکی و کاسه‌ای در مکان ایجاد اصطکاک است. همانطور که اشاره شد، در ترمزها کفشکی، از برخورد لنت و کاسه چرخ اصطکاک به وجود می‌آید؛ در حالی که در ترمزهای دیسکی، اصطکاک به وسیله سایش لنت ترمز به دیسک چرخ تولید و موجب ایست خودرو می‌شود.

در تمامی خودرو‌های جدید و خودروهای وارداتی از ترمزهای دیسکی استفاده می‌شود. از انواع خودروهایی که از ترمزهای دیسکی استفاده می‌کنند می‌توان به سراتوهای مونتاژی و وارداتی اشاره کرد. در ادامه انواع ترمزهای دیسکی را بررسی می‌کنیم.

لنت ترمز دیسکی

  • لنت ترمز فلزی

رایج‌ترین لنت ترمزهای بدون آزبست، لنت ترمز فلزی است. بیشتر خودروها امروزه از این نوع لنت استفاده می‌کنند. در مواد تشکیل دهنده لنت ترمز فلزی می‌شود آهن، فولاد، مس و گرافیت یافت. از دلایل رایج بودن لنت ترمزهای فلزی قیمت ارزان‌تر و دوام بالای این نوع است. همچنین لنت ترمزهای فلزی عملکردی بسیار خوبی از خود نشان دادند. در انتقال گرما نیز لنت‌های فلزی عملکرد بسیار قابل قبولی دارند. البته به دلیل تمام فلزی بودن، صدای زیادی تولید می‌کنند.

در کنار تمام مزیت‌های لنت ترمز فلزی، دو عیب بسیار بزرگ وجود دارد. وزن بالای لنت ترمز‌های فلزی  یکی از دو اشکال بزرگ این لنت ترمز است. وزن بالای لنت ترمز فلزی بر مصرف سوخت خودرو تاثیر می‌گذارد. همچنین گفتنی است که در کنار دوام بسیار بالای لنت ترمزهای فلزی، این لنت ترمزها دوام اقصی نقاط سیستم ترمز را پایین می‌آورند و در طولانی مدت امکان هزینه‌تراشی وجود دارد.

بر طبق بررسی‌ها، عملکرد لنت ترمزهای تمام فلزی در شرایط مختلف آب و هوایی یکسان نیست. اگر هوای محیط بسیار مرطوب یا بسیار خشک باشد، امکان کاهش کارایی این لنت ترمزها وجود دارد. با این وجود هنوز در بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای یا موتور سیکلت‌ها از لنت‌های تمام فلزی استفاده می‌شود؛ زیرا این لنت ترمزها عملکرد خوبی در کاهش ناگهانی سرعت دارند.

  • لنت ترمز نیمه فلزی

لنت‌های نیمه فلزی را از مواد سایشی تولید می‌کنند. علت نامگذاری این لنت ترمز‌ها این است که علاوه بر ترکیبات سایشی، از مقداری فلز هم در آن‌ها استفاده می‌شود. با وجود اینکه لنت‌های نیمه فلزی هم عملکرد خوبی دارند، اما در بخش سر و صدا و تولید بوی لنت ترمز چندان موفق عمل نمی‌کنند. به همین علت استفاده از این لنت ترمزها در بسیاری از کشور‌ها چندان مرسوم نیست.پ

  • لنت ترمز اورگانیک

با توجه به نام لنت ترمز اورگانیک، باید فهمید که این لنت ترمزها تماما از مواد طبیعی ساخته شده‌اند. با وجود اینکه لنت ترمزهای اورگانیک دوستدار طبیعت هستند اما چندان با استقبال گرمی مواجه نشدند. دلیل استقبال کم از لنت ترمزهای اورگانیک، عمر بسیار کوتاه این لنت ترمزها بود. عمر این لنت ترمزها به قدری کوتاه است که پس از یکی دو دفعه تردد بین شهری، نیاز به تعویض آن‌ها خواهید داشت.

با اینکه لنت ترمزهای اورگانیک در بخش طول عمر نمره قبولی کسب نکردند اما در بخش تولید صدا و آلودگی کمتر دارای نمره بسیار بالایی هستند. همچنین نکته جالب توجه این است که برخلاف لنت ترمز فلزی که در دمای نسبتا بالا کارکرد خوبی از خود نشان می‌دهد، لنت ترمز اورگانیک در دمای پایین‌تر عملکرد مناسبی دارد. از معایب دیگری که درباره لنت ترمزهای اورگانیک وجود دارد، ایجاد بوی بد و کاهش کارایی در دمای بالاست.

  • لنت ترمز سرامیکی

جدیدترین فناوری در تولید ترمزها، مربوط به لنت ترمز سرامیکی سراتو است. لنت ترمزهای سرامیکی مانند لنت‌های اورگانیک از مواد تماما طبیعی ساخته شدند و ذرات سمی ندارند. از محاسن قابل تقدیر لنت ترمزهای سرامیکی، ثبات روند عملکرد این لنت‌ها در آب و هوای مختلف است. لنت ترمزهای سرامیکی از لحاض دوام و مقاومت نیز چندین قدم از لنت ترمزهای دیگر جلوتر هستند. به دلیل تمام مزایایی که ذکر شد، امروزه در کشورهای پیشرفته_باوجود قیمت بالاتر لنت ترمزهای سرامیکی_ استفاده از لنت‌های سرامیکی بسیار مرسوم است. کارخانه‌های بسیار بزرگ و قدرتمند خودروسازی در سراسر جهان نیز بسیار به دنبال استفاده از این لنت ترمزها هستند.

از مزایای دیگری که این لنت ترمزها را محبوب‌تر می‌سازد، تولید این لنت ترمزها برای انواع خودروهاست. شرکت‌های تولید لنت ترمز حتی برای خودروهایی که هنگام تولید از لنت ترمز سرامیکی بهره نمی‌برند هم دست به تولید لنت ترمز سرامیکی زدند. پس هر خودرویی که داشته باشید، باز هم قادر به بهره بردن از مزایای زیاد این لنت ترمز‌ها خواهید بود.

لنت ترمز خودرو سراتو

سراتوها در دو نوع وارداتی و مونتاژی در بازار موجود هستند. سراتوها، از پرطرفدارترین خودروها محسوب می‌شوند، بنابراین طبیعی است تهیه لوازم یدکی سراتو به خصوص سراتوهای وارداتی از معضلات بسیاری از خانواده‌ها باشد. لنت ترمز از لوازم یدکی مصرفی است؛ یعنی پس از مدتی تمام می‌شود و نیاز به تعویض دارد. همچنین بالا اشاره شد که لنت ترمز در خودروها اهمیت بالایی دارد؛ هر وسیله‌ای که اهمیت بالایی دارد، سودجویان نیز در بازار آن فراوان هستند. برای لنت ترمز سراتو هم این گونه است.

بخش عظیمی از بازار لنت ترمز سراتو، به فروشندگان لنت ترمزهای بی‌کیفیت تعلق دارد. همچنین علاوه بر آن بی حواسی خریداران در تعیین نوع خودرو هم تاثیر زیادی در خرید اشتباه دارد.

لنت ترمز سراتو وارداتی

علاوه بر معضلات پیدا کردن لنت ترمز مناسب برای سراتوهای وارداتی، کیفیت و اورجینال بودن لنت ترمز سراتو وارداتی هم شرط است. در تولید سراتوهای وارداتی از ترمزهای دیسکی استفاده می‌شود. پس از اتمام لنت ترمز سراتو وارداتی باید با توجه به دیسک چرخ، اقدام به تهیه لنت ترمز جدید کنیم. استفاده از لنت‌های نامناسب و بی‌کیفیت در طولانی مدت به کالیبر چرخ آسیب جدی وارد می‌کند. آسیب‌های جدی، هزینه‌ها جدی در پی دارد.

لنت ترمز سراتو سایپا

همه از داخلی سازی خودروهای مونتاژ اطلاع دارند. سراتوهای مونتاژ نیز در داخلی سازی نامدار هستند. از بزرگ‌ترین تفاوت‎های لوازم یدکی سراتوهای مونتاژ و وارداتی، سیستم ترمز این خودرو است. از آنجایی که ترمزهای دیسکی هزینه بالاتری دارند، در مونتاژ و روند اقتصادی شدن سراتوهای مونتاژ این گزینه فاکتور گرفته شده است. در عوض در سراتوهای سایپا از ترمزهای کاسه‌ای که کم هزینه‌تر هستند، استفاده کردند. هنگام خرید لنت ترمز سراتو سایپا باید حتما مونتاژی بودن خودرو ذکر شود تا هزینه اضافی برای صاحب خودرو به وجود نیاید.

قیمت لنت ترمز سراتو

در بازار لنت ترمزهای ارزان قیمت و گران قیمت بسیار زیاد هستند. در واقع لنت ترمزهای ارزان قیمت موجود در بازار از کیفیت کافی برخوردار نیستند. همچنین بسیاری از لنت ترمزهای گران قیمت هم مناسب خودروی شما نیستند. شما باید لنت ترمزی را بخرید که برای خودروی شما هزینه تراشی نکند و عملکرد مناسبی داشته باشد. مجموعه کیا اورجینال با حذف واسطه‌ها لنت ترمزهای با‌کیفیت و اصلی کیا سراتو را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر شما هم نیاز به تهیه لنت ترمز سراتو دارید، برای اطلاع از قیمت لنت ترمز سراتو می‌توانید از کارشناسان کیا اورجینال کمک بگیرید.

در پایان

ما در این مقاله به بررسی انواع لنت ترمزها و همچنین لنت ترمز سراتو پرداختیم. به طور کلی استفاده از لنت ترمزهای سرامیکی، علاوه بر کارایی بیشتر در کاهش آلودگی محیط زیست نیز موثر هستند. البته لازم به ذکر است که استفاده از لنت ترمز سرامیکی هزینه بیشتری در بر خواهد داشت. اگر به دنبال لنت ترمز با عملکرد خوب اما ارزان قیمت هستید، استفاده از لنت ترمزهای فلزی به شما پیشنهاد می‌شود. برای مشاوره بیشتر و کسب اطلاعات دقیق‌تر، کارشناسان کیا اورجینال در خدمت شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید