بلاگ

شیشه کردن لنت ترمز سراتو

شیشه کردن لنت ترمز سراتو
فهرست مطالب

شیشه کردن لنت ترمز سراتو یعنی چی ؟ آیا تا به حال این اصطلاح به گوشتان خورده است؟ شیشه کردن لنت ترمز سراتو که اصطلاحاً به آن Glazing نیز می‌گویند به معنای تشکیل یک لایه‌ی بسیار نازک از مواد روغنی و سایر ذرات فرسوده روی سطح لنت ترمز سراتو است.
هر چند تشکیل این مواد به دلیل اصطکاک بین لنت‌ها با دیسک‌های ترمز طبیعی است؛ اما تشکیل زودهنگام سریع این مواد سبب ایجاد مشکل در سیستم خودرو شما خواهد شد. ما قصد داریم در این مطلب به شما معنا و مفهوم شیشه کردن لنت ترمز سراتو و همچنین راهکارهای اصلی برای حل این موضوع را به شما معرفی کنیم.

شیشه کردن لنت ترمز سراتو یعنی چی ؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که پس از خرید لنت ترمز و به هنگام استفاده از لنت ترمز سراتو صدای سوت آن به گوشتان می‌خورد. در برخی موارد دیگر، لنت خودروی شما به خوبی در حال کار کردن است؛ اما بعد از گذشت دو یا سه ماه شاهد ضعیف شدن عملکرد و گیرایی لنت ترمز سراتو خود هستید. به اصطلاح در این مواقع لنت ترمز شیشه کرده است.
اگر در این مواقع روی سطح لنت ترمز دست بکشید همچون شیشه با سطحی صاف و صیقلی روبرو خواهید شد. لنت ترمز سراتو در این حالت دیگر زبر نیست و توانایی توقف خودرو را ندارد.

دلیل شیشه کردن لنت ترمز از همان ابتدا

محل قرارگیری لنت ترمز روی دیسک چرخ است. روی دیسک یک سری خطوط وجود دارد که این خطوط باید به صورت کامل روی لنت ترمز جا بیفتند و به قول معروف آب‌بندی شوند. لازمه اصلی این آب‌بندی، احتیاط و مراقبت شماست. توصیه می‌شود در ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلومتر ابتدایی که لنت ترمز را نصب کرده‌اید از ترمزهای محکم و شدید به هنگام رانندگی خودداری نمایید.

شیشه کردن لنت ترمز سراتو بعد از مدتی

در بسیاری از مواقع لنت ترمز سراتو در ابتدا به خوبی در حال کار کردن است اما بعد از مدتی شیشه می‌کند. دلیل اصلی این اتفاق، رانندگی با سرعت بالا و در پی آن ترمزگیری‌های شدید و پشت سرهم است. البته در برخی مواقع شما از جاده‌ای پرپیچ و خم در حال عبور هستید و برای حفظ امنیت خود و سرنشینان مجبور به ترمزگیری محکم و پشت سرهم هستید.
در نتیجه این ترمزها موجب بالا رفتن دمای لنت ترمز سراتو و دیسک چرخ آن خواهد شد. همین امر سبب آب شدن مواد روی لنت ترمز و در نهایت شیشه شدن لنت ترمز می‌شود. در این حالت شما مجبور به تعویض لنت ترمز خواهید بود.

۵ راهکار برای جلوگیری از شیشه کردن لنت ترمز سراتو

برای جلوگیری از شیشه کردن لنت ترمز سراتو ۵ راهکار اصلی وجود دارد. در زیر به صورت جداگانه بهشون اشاره خواهیم کرد.

راهکار برای جلوگیری از شیشه کردن لنت ترمز سراتو

۱. انتخاب و خرید لنت با کیفیت

شاید به جرئت بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل شیشه کردن لنت ترمز، استفاده از لنت‌های بی‌کفیت و ارزان است. لنت‌های با کیفیت از مواد استاندارد و بهتری تشکیل شده است. به همین دلیل این لنت‌ها دیرتر ذوب خواهند شد. همین امر یکی از دلایل اصلی برای جلوگیری از شیشه کردن لنت ترمز سراتو به حساب می‌آید.

۲. بررسی و نگهداری مرتب سیستم ترمز

بررسی دوره‌ای و مرتب سیستم ترمز خودرو می‌تواند از شیشه شدن لنت ترمز سراتو جلوگیری نماید. توصیه می‌شود وضعیت لنت ترمز سراتو و همچنین دیسک چرخ را به صورت دوره‌ای چک نمایید.

۳. ترمزگیری مناسب و اصولی

ترمزگیری ناگهانی و پشت سرهم سبب ایجاد حرارت بیش از حد در سیستم ترمز خودروی شما خواهد شد. همین امر منجر به شیشه کردن لنت ترمز سراتو خواهد شد. سعی کنید با سرعت مناسب رانندگی کنید تا مجبور به گرفتن ترمزهای شدید و پشت سرهم نشوید.

۴. خنک کردن سیستم ترمز

اگر به دلیل رانندگی در جاده‌های پر پیچ و خم یا دلایل دیگر متوجه گرم شدن سیستم ترمز خودرو شدید، به اتومبیلتان فرصت دهید تا به صورت طبیعی سرد شود. این کار تاثیری زیادی برای جلوگیری از شیشه کردن لنت ترمز سراتو خواهد داشت.

۵. تعویض لنت‌های شیشه کرده

توصیه می‌شود به هنگام اطلاع از شیشه کردن لنت ترمز سراتو آن را تعویض نمایید. همچنین می‌توانید وضعیت دیسک‌های ترمز را نیز مورد بررسی و بازبینی قرار دهید و در صورت نیاز تعویض کنید.
با رعایت ۵ راهکار بالا شما می‌توانید از شیشه کردن لنت ترمز سراتو جلوگیری نمایید. همچنین توصیه می‌کنیم لنت ترمز سراتو را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید. این امر باعث خرید جنس اصلی و با کیفیت محصول مورد نظر خواهد شد.

سخن پایانی در مورد شیشه کردن لنت ترمز سراتو

شیشه کردن لنت ترمز سراتو یکی از موارد پرتکرار و شایعی است که در سیستم ترمز سراتو رخ می‌دهد. اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک سبب تولید حرارت خواهد شد. اگر دمای این حرارت بالا باشد موجب آب شدن روغن و سایر مواد روی سطح لنت می‌شود. این اتفاق، یک لایه شفاف و صاف همانند روی لنت ترمز و در نتیجه اختلال در عملکرد سیستم خواهد شد. به این اتفاق شیشه شدن لنت ترمز نیز می‌گویند. انتخاب لنت ترمز سراتو اصل و باکیفیت، نگهداری منظم از سیستم ترمز، جلوگیری از داغ شدن خودرو و تعویض به موقع لنت ترمز از مهم ترین دلایل برای جلوگیری از شیشه کردن لنت ترمز سراتو به حساب می‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید