بلاگ

سراتو وارداتی بخریم یا مونتاژ؟

سراتو وارداتی بخریم یا مونتاژ؟
فهرست مطالب

سراتو وارداتی بخریم یا مونتاژ؟ بسیاری از خانواده‌های کم‌جمعیت به دلیل جمع و جور بودن و قیمت مناسب سراتو به دنبال خرید این خودرو هستند؛ اما پس از بررسی بازار، با دو نسخه وارداتی و مونتاژی، آشنا می‌شوند. پس از آن با چالشی جدید در خرید مواجه هستند. اگر قصد خرید سراتو داشته باشید، حتما این سوال شما نیز هست. اصلا تفاوت این دو نمونه چیست؟ کدام یک بهتر است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت‌ها، شباهت‌های سراتو های مونتاژی و وارداتی بپردازیم.

معرفی کوتاه سراتوهای وارداتی و مونتاژی

در ابتدا بهتر است با معرفی کوتاهی از هر دو خودرو شروع کنیم. شرکت سایپا، از سال ۱۳۹۳، مونتاژ نسل دو کیا سراتو را آغاز کرد. در مقابل کیا سراتوهای وارداتی، تا نسل سه دربازار ایران موجود هستند. سراتوهای وارداتی، محصول شرکت کیا موتورز و جزو پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای سال‌های اخیر هستند. این خودروهای وارداتی، امکانات ویژه‌ای را با قیمت مناسب ارائه می‌دهند؛ در حالی که شرکت سایپا، برای به صرفه‌تر کردن قیمت خودروی خود و فروش بیشتر از سراتوهای وارداتی، کمی از امکانات خودروهای شرکت کیا موتورز را کسر کرده است. در ادامه مقاله این تغییرات را بررسی می‌کنیم.

اگر شما مالک خودرو سراتو هستید و نیاز به
لنت ترمز سراتو وارداتیداشتید می‌توانید روی لینک کلیک نمایید.

تفاوت‌های سراتوهای وارداتی و مونتاژی

سراتوهای وارداتی و مونتاژی در اصل یک خودرو هستند؛ اما با توجه به تفاوت‌ها، می‌توان این دو خودرو را کاملا جدا از هم دانست. حتی سراتوهای مونتاژی را می‌توان خودرو داخلی به حساب آورد. البته نباید فراموش کرد سراتوهای سایپا، مدل مونتاژی سراتوهای شرکت کیا موتورز هستند. شرکت سایپا برای ارائه ارزان‌تر این خودرو، در چندین بخش از طراحی ظاهری و داخلی، تغییراتی ایجاد کرد. تغییرات به همینجا ختم نمی‌شود؛ این شرکت برای اقتصادی کردن حتی به امکانات ایمنی و فنی خودرو نیز دستبرد زده است.

  1. تفاوت در طراحی ظاهری

شرکت سایپا، در مونتاژ سراتو، نه فقط برای اقتصاد مردم بلکه برای کمی تمایز محصول خود نیز دست به تغییراتی در طراحی این خودرو زد. البته تفاوت‌های ظاهری این دو خودرو، به قدری نیست که به راحتی و بدون دقت متوجه آن شوید. اگر کمی در خرید بی دقت باشید، امکان اشتباه در خرید وجود دارد.

سراتو وارداتی بخریم یا مونتاژ؟

  • رینگ‌های کوچک‌تر

برای اولین تفاوت می‌توان به رینگ‌های کوچک‌تر در سراتوهای مونتاژی اشاره کرد. شرکت سایپا، به جای رینگ های ۱۷ اینچی فابریک، از رینگ های ۱۶ برای تولید این خودرو استفاده می‌کند. هرچند که این تغییر چندان به چشم نمی‌آید اما شرکت سایپا ادعا کرد این تغییر را فقط برای کاهش هزینه خودرو انجام نداده است؛ بلکه این تغییر در از بین بردن سواری خشک سراتو نیز تاثیر دارد. دارندگان خودرو سراتو مونتاژی تا حدی این ادعا را تایید کرده‌اند.

  • خروجی اگزوز

ظاهر سراتوهای وارداتی و مونتاژی مشابه است. البته این تشابه تا زمانی احساس می‌شود که متوجه نبود خروجی اگزوز در سراتوهای مونتاژی نشده‌اید. سراتوهای وارداتی برای زیبایی بیشتر و شمایل اسپورت‌تر دارای لوله اگزوزهای کرومی هستند. شرکت سایپا این مورد را نیز تجملی دانست و آن را از خودروهای مونتاژی حذف کرد.

سراتو وارداتی بخریم یا مونتاژ؟

  • طراحی چراغ ترمزهای عقب

وجود چراغ‌های مه‌شکن عقب‌، امتیازی مثبت برای سراتوهای مونتاژی هستند؛ اما چراغ‌های مه‌شکن عقب باعث ایجاد تغیراتی در طراحی شکیل ‌چراغ ترمزهای فابریک این خودرو شد. طراحی چراغ مه‌شکن در چراغ ترمز، یکی از چراغ‌های ترمز هردو چراغ را در این خودرو کم کرد و گرافیک متفاوت تری به چراغ ترمز این ماشین بخشید.

  • کیفیت رنگ

این‌بار هم شرکت سایپا برای صرفه‌جویی در هزینه تولید، استفاده از رنگ کیفیت بالا را اضافه دانست. در خودروهای دیگر این شرکت نیز شاهد استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیت با مقاومت پایین در برابر نور آفتاب هستیم. در حالی که شرکت کیاموتورز از رنگ‌های براق و مقاوم در برابر آفتاب استفاده میکند.

البته لازم به ذکر است که در حال حاضر، با توجه به کارکرد چندساله سراتوهای وارداتی، می‌توان گفت رنگ سایپا باکیفیت تر به نظر می‌رسد. چرا که خودروی صفر هر چقدر هم بی‌کیفیت باشد، باز نسبت به خودروهای کارکرده دست بالاتر را دارد.

  1. تفاوت در طراحی داخلی

طراحی داخلی سراتوهای مونتاژی نیز از نظر شرکت سایپا، اضافاتی داشت که این شرکت دست به حذف و تغییر آن‌ها زد. . از متریال مورد استفاده در داشبورد و فرمان گرفته تا تا چرم صندلی، همگی از اضافات این خودرو بودند که سایپا دست به تغییر آن‌ها زد.

طراحی داخلی سراتو های نسل دو

  • متریال به کار رفته داخل کابین

از مهم‌ترین قسمت‌های کابین که سایپا دست به تغییر آن زده است، می‌توان مواد اولیه به کار رفته در ساخت داشبورد، رودری و… نام برد. این شرکت با استفاده از متریال ضعیف سعی در به صرفه کرد قیمت سراتوهای مونتاژی دارد. کیفیت‌کم مواد اولیه استفاده شده در کابین سراتو مونتاژی در مقابل کابین نسبتا فرسوده سراتوهای وارداتی چندان تفاوتی ندارد.

همچنین سایپا برای اینکه مواد اولیه ضعیفی که به کار برده جلب توجه نکند، داخل کابین از رنگ‌های مشکی کرم استفاده کرده است. این رنگ‌ها به نسبت رنگ تمام مشکی سراتوهای وارداتی لوکس تر به چشم می‌آید و عیوب و بی‌کیفیتی متریال را می‌پوشاند. البته در کنار تمام این مواد کم‌کیفیت، سایپا به نحوی با ارائه امکانات به‌روزتر نسبت به سراتوهای وارداتی، کابین را پیشرفته‌تر کرده است.

  • روکش صندلی

از تغییراتی که شرکت سایپا در سراتوهای مونتاژی به وجود آورده، می‌شود به کیفیت روکش های چرم صندلی اشاره کرد. این بار نیز شرکت سایپا برای صرفه‌جویی در هزینه خرید، چرم بی‌کیفیت مورد استفاده قرار داده است. در مقایسه کیفیت روکش صندلی سراتوهای وارداتی و مونتاژی، خودروهای وارداتی برنده اعلام می‌شوند.

روکش صندلی

  • استفاده از امکانات به روزتر

به دلیل قدیمی‌تر بودن سال ساخت سراتوهای وارداتی، امکانات به کار رفته در آن‌ها از سراتوهای مونتاژی امروزی قدیمی‌تر است. همانطور که اشاره شد، سایپا در کنار صرفه‌جویی در هزینه مواد اولیه کابین‌ها، امکانات به‌روز تری را ارائه داد. یکی از امکاناتی که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است، استفاده از مانیتور لمسی ۷.۱ اینچی در خودروهای تمام آپشنال سراتوهای مونتاژی است. در حالی که تمامی سراتوهای وارداتی با امکانات زمان ساخت خود مطابق‌اند و به نسبت امکانات امروزی بسیار قدیمی به حساب می‌آیند.

  1. تفاوت در طراحی فنی و ایمنی

با این وجود که سایپا برای برای تمامی بخش‌های خودرو ارزش ویژه‌ای قائل بود، اما برای بخش های فنی چندان راه حلی ارائه نداده است. شرکت کیاموتورز برای بخش فنی سراتوهای خود ارزش ویژه‌ای قائل است و سعی کرده در تمامی نسل‌های این خودرو تا جای ممکن به امنیت سرنشینان توجه کند.

  • ایربگ

شرکت کیا موتورز برای حفظ امنیت سرنشینان در سراتوهای خود از ۱۰ کیسه هوا استفاده می‌کند. شرکت سایپا امنیت سرنشینان را هزینه اضافی تلقی کرده و ۸ عدد از ایربگ‌ها را برای کاهش هزینه تولید حذف کرده و سراتوهای مونتاژی را تنها با ۲ ایربگ ارائه می‌دهد. در این بخش نیز طبیعتا برنده سراتوهای وارداتی هستند که ایمنی بالاتری را عرضه می‌کنند.

ایربگ

  • سیستم ترمز

در سراتو مونتاژی برای کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده، ترمز های دیسکی با ترمزهای کاسه ای عوض شد. ترمزهای دیسکی عملا ایمنی بیشتری را ارائه می‌کنند. ریسک استفاده از ترمزهای کاسه‌ای در سرعت‌های بالا بیشتر از ترمزهای دیسکی است.

اگر مالک خودرو سراتو سایپایی هستید و نیاز به
شمع سراتو سایپادارید کلیک نمایید.

 

  • سیستم کنترل پایداری

سیستم کنترل پایداری (ESP) در مواقعی که فرمانپذیری خودرو کم می‌شود، عملکرد بسیار موثری ارائه می‌دهد. این سیستم از لغزش بیش از حد خودروها در پیچ های تند جلوگیری می‌کند. در صورت انحراف بیش از حد خودرو، با ورود فشار ترمز به چرخ، ماشین را به مسیر اصلی و مورد نظر راننده بازمی‌گرداند و مانع بروز تصادف می‌شود. این سیستم در سراتوهای وارداتی وجود دارد؛ اما شرکت سایپا این سیستم را نیز هزینه اضافی تلقی کرده و از خودروهای مونتژی خود این سیستم را حذف کرده است.

  1. تفاوت در امکانات رفاهی

از جمله اضافات دیگری که هنگام مونتاژ به نظر شرکت سایپا رسید، امکانات رفاهی این خودرو بود. از امکانات رفاهی که سایپا از به کاربردن آن‌ها صرف نظر کرد می‌توان به دوربین دنده عقب، نویگیشن، استارت دکمه‌ای، دنده پشت فرمانی، دکمه جمع‌کن آینه، ساندروف و… اشاره کرد. هر چند برخی از این آپشن‌ها را در نسخه آپشنال خود ارائه کرده است اما همچنان سراتوهایی وارداتی این آپشن‌ها را در حالت معمولی دارند.

از امکانات رفاهی دیگری که می‌توان عدم وجود آن را نقص بزرگی در خودروهای مونتاژی سایپا به حساب آورد، عایق‌بندی ضعیف است. عایق‌بندی ضعیف سراتوهای مونتاژی قادر به جلوگیری از بروز صدا در دور موتورهای بالا نیست. همچنین دکمه جمع‌کن آینه که به صورت معمول در سراتوهای وارداتی موجود است، در خودروهای مونتاژی آپشن حساب می‌شود و برای داشتن آن باید مقداری پول پرداخت کرد.

سیستم تهویه در سراتوهای وارداتی، به صورت اتوماتیک ارائه می‌شود؛ در حالی که شرکت سایپا در مونتاژهای اولیه و نمونه‌های دنده‌ای، این سیستم را به صورت دستی تعبیه کرده است. هرچند که این سیستم را نیز در نمونه‌های آپشنال با سیستم تهویه اتوماتیک جایگزین کرد.

تفاوت در امکانات رفاهی، سراتو وارداتی بخریم یا مونتاژ؟

برای آشنایی با
لوازم یدکی سراتو  کلیک نمایید.

نتیجه گیری

در پاسخ سوال سراتو وارداتی بخریم یا مونتاژی؟ می‌توان این پاسخ را ارائه کرد که انتخاب یکی از دو مدل مونتاژی یا وارداتی به عهده خریدار است. خریداران باید با در نظر گرفتن تمامی شرایط یکی از دو گزینه موجود در بازار را برای خود انتخاب کنند. گرچه کیفیت متریال و ایمنی در خودروهای مونتاژی کمی پایین‌تر است اما هنوز هم عملکرد قابل قبولی به عنوان یک خودروی خانوادگی ارائه می‌دهد. اگر در نهایت انتخاب شما خودرویی صفر است، انتخاب سراتوهای سایپایی برای شما معقول‌تر می‌باشد؛ اما اگر ترجیح شما سوار شدن خودرویی ایمن‌تر و خارجی است، پیشنهاد می‌شود به سراغ سراتوهای وارداتی بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید