بلاگ

سراتو تسمه تایم دارد یا زنجیر؟

سراتو تسمه تایم دارد یا زنجیر؟
فهرست مطالب

سراتو تسمه تایم دارد یا زنجیر؟ وظیفه تسمه تایم و زنجیر تایم، در خودروها یکسان است. به همین دلیل نیز به تصور بسیاری تسمه تایم و زنجیر تایم یک قطعه هستند، یکی بودن تسمه دینام و زنجیر دینام تا حدودی صحت دارد و تفاوت‌های ساختاری این دو قطعه، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. کسانی که تفاوت این دو قطعه را می‌دانند، این موضوع برای‌شان مهم به نظر می‌رسد. خیلی از مالکین یا خریداران خودروی سراتو نیز این سوال را دارند که خودروهای سراتو تسمه تایم دارد یا زنجیر؟ در این مقاله پاسخ این سوال را بررسی می‌کنیم.

تسمه تایم و زنجیر تایم چیست؟

تسمه و زنجیر تایم به میل لنگ و سوپاپ‌ها متصل می‌شوند تا سرعت حرکت آن‌ها را هماهنگ کنند. می‌توان گفت مهم‌ترین قسمت سیستم احتراق را اتصال و هماهنگی میل لنگ به سوپاپ‎ها تشکیل می‌دهد. همانطور که قبل‌تر گفتیم وظیفه تسمه تایم و زنجیر تایم در خودروهای سراتو یکسان است؛ اما اکثرا این قطعه را با تسمه دینام سراتو که در طرف دیگر میل لنگ قرار دارد اشتباه گرفته می‌شود.

تفاوت زنجیر تایم و تسمه تایم

با وجود وظیفه یکسان تسمه و زنجیر تایم سراتو، اما تفاوت‌های آن‌ها انکار ناپذیر است. برخلاف کاربرد مشابه زنجیر تایم و تسمه تایم، اشاره کردیم که این دو قطعه دارای تفاوت‌های ساختاری هستند. در ادامه تفاوت‌های زنجیر تایم و تسمه تایم را بیان می‌کنیم.

سراتو تسمه تایم دارد یا زنجیر؟

تفاوت در مواد تشکیل دهنده

برخلاف اینکه زنجیر تایم و تسمه تایم، وظیفه مشابهی دارند، اما به عنوان متمایزکننده‌ترین تفاوت، می‌توان به جنس فلزی زنجیر و جنس پلاستیکی تسمه اشاره کنیم. این تفاوت در مواد تشکیل دهنده، زنجیرها را مقاوم‌تر و با دوام‌تر می‌کند. حتی به علت همین مقاومت بالا، بسیاری از زنجیرها در طول عمر خودرو نیاز به تعویض ندارند. این در حالی است که هر ۶۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر باید تسمه را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. امروزه بخاطر دوام بالای زنجیر تایم، شرکت کیا، در خودروهای سراتو به جای تسمه از زنجیر استفاده می کنند.

سر و صدای زیاد زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم

با وجود عمر طولانی‌تر زنجیر تایم، اما به دلیل فلزی بودن، برخورد آن با قطعات فلزی موتور صدای بیشتری تولید می‌کند. در این مورد برتری با تسمه تایم پلاستیکی است که برخورد آن صدای چندانی تولید نمی‌کند. از طرفی بی صدا بودن تسمه، باعث می‎شود تا متوجه اشکالات تسمه نشوید. چرا که خرابی یا پارگی زنجیر سر و صدای زیادی ایجاد و شما را مطلع می‌کند؛ اما ممکن است متوجه آسیب تسمه نشوید.
اطمینان بخش‌ترین راه برای آگاهی از سلامت تسمه، باز کردن محفظه و بررسی آن است. سپس با مشاهده خوردگی‌ها و میزان آسیب دیدگی تسمه، می‌توانید حدود طول عمر تسمه را تخمین بزنید.

زنجیر تایم نیاز به روانکاری دارد

تفاوت دیگر، نیاز زنجیر به روانکاری است. حرکت قطعات فلزی به روی یکدیگر سر و صدای بسیاری دارد و چندان روان نیست؛ از این رو زنجیر تایم را در محفظه ای فلزی و پر از روغن قرار می‌دهند. تسمه‎ها جایی خارج از موتور و در محفظه ای پلاستیکی قرار دارد. در صورت خراب شدن زنجیر بر خلاف تسمه، دسترسی به آن سخت است. برای تعویض زنجیر باید تمامی قطعات بالای آن باز شود.

سراتو دارای تسمه تایم بهتر است یا زنجیر؟

در پاسخ به این سوال، اختلاف نظرهای فراوانی میان دارندگان ماشین و حتی سازندگان آن وجود دارد. در واقع پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد. بعد از اختراع تسمه‌ها، استفاده از آن‌ها رواج یافت تا جایی تقریبا همه خودرو ها به جای زنجیر از تسمه استفاده می‌‌کردند؛ پس از مدتی باز زنجیر ها به دلیل دوام بالاتر به کارخانه‌های خودروسازی بازگشتند. امروزه نیز برخی خودرو‌ها با تسمه و برخی دیگر با زنجیر تولید می‎شوند. با این حال به نظر می‌رسد شرکت کیا، زنجیر را برای سراتوهای خود ترجیح می‌دهد.

زمان تعویض تسمه و زنجیر تایم

زنجیر قطعه‌ای عمری و جزو لوازم یدکی سراتو است. تعویض زنجیر فقط در صورت آسیب دیدن انجام می‌شود. اگر به درستی از زنجیر مراقبت شود، زنجیر بدون آسیب، تمام عمر خودرو را ساپورت می‌کند. برای عدم تعویض، زنجیر باید مرتبا روغن کاری شود. همچنین در صورت آلوده بودن روغن درون محفظه، باید محفظه را خالی و روغن را تعویض کنید. در صورت شنیدن هرگونه صدای غیر عادی از موتورهای دارای زنجیر تایم، باید سریعا برای بررسی اقدام کنید.
تعویض تسمه می‌تواند به دلایل متعددی اتفاق بیافتد. هر قدر هم که از تسمه مراقبت کنید، باز نیاز به تعویض تسمه خواهید داشت. برای مثال اگر خودرو را در جای خود ثابت نگه دارید، هر چقدر هم که از عمر تسمه باقی مانده باشد، باز هم تسمه خشک و بلااستفاده خواهد شد.
هر کدام از خودروسازان با توجه به مدل و کارکرد ماشین، زمانی را برای بررسی و تعویض تسمه پیشنهاد می‎دهند. همچنین کارشناسان سراتو توصیه می‌کنند، تسمه تایم را هر ۶۰ هزار کیلومتر بررسی کنید. همچنین شما باید در صورت خرید خودروی دست دوم با مراجعه به مراکز فنی سراتو حتما از صحت زنجیر آن اطمینان یابید.

دلایل خرابی تسمه تایم

آسیب‌پذیری تسمه تایم بیشتر از زنجیر تایم است. بنابراین نسبت به زنجیر تایم، عوامل بیشتری سلامت تسمه تایم را تهدید می‌کنند. برخی عوامل قابل پیشگیری هستند؛ اما در مقابل تعدادی از آن‌ها مانند خوردگی نیز اجتناب ناپذیرند.
• پوسیدگی
• خوردگی
• اتمام طول عمر تسمه
• استفاده از تسمه بی‌کیفیت
• عدم تعویض به موقع تسمه
• آغشته شدن تسمه به روغن
• خشکی آب و هوا
• نشت آب

دلایل خرابی تسمه تایم

دلایل خرابی زنجیر تایم

زنجیر تایم‌ها اصولا طوری طراحی می‌شوند تا در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم باشند؛ اما همچنان عوامل آسیب‌زای دیگری وجود دارند که سلامت زنجیرها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تعدادی از عوامل به شرح زیر هستند:
• کاهش حجم و فشار روغن
• استفاده از زنجیر بی‌کیفیت
• شل بودن بیش از حد زنجیر
• کشیدگی زنجیر هنگام استفاده
• نشتی ضد یخ، روغن‌ها و…
• خرابی بلبرینگ
• نشتی آب
• زنگ‌زدگی زنجیر تایم

جمع بندی

سراتو تسمه تایم دارد یا زنجیر؟ در پاسخ به سوال باید گفت این‌بار هم شرکت کیا موتورز، به فکر رضایت مشتریان خود است. شرکت کیا برای تولید خودروهای سراتو، سعی در بالا نگه داشتن کیفیت فنی دارد. با توجه به مزایای زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم، طبیعی است که این شرکت، این گزینه را انتخاب کند. در نگاه کلی تنها عیب زنجیر نسبت به تسمه فقط صدای بلندتر آن می‌باشد؛ این در حالی است که خطر خوردگی و پوسیدگی همچنان تسمه را تهدید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید