بلاگ

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه باید کرد؟

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه باید کرد؟
فهرست مطالب

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه باید کرد؟ گاهی اوقات ممکن است تسمه دینام خودروی شما به دلایل مختلفی پاره شود. در این شرایط احتمالا به سختی می توانید فرمان را کنترل کنید. ضمن اینکه دمای موتور افزایش پیدا می کند و به مرور زمان خاموش می شود. یعنی حدود ۹۰-۲۰ دقیقه می توانید بدون تسمه دینام رانندگی کنید. به همین دلیل توصیه می کنیم به محض اینکه متوجه شدید تسمه دینام خودروی شما پاره شده یا از محل خود خارج شده است، حتما به یک مکانیک کاربلد مراجعه نمایید.
اگر تسمه دینام سراتو از محل خود خارج شده باشد، بهتر است آن را از داخل کاپوت بردارید و سپس به سمت تعمیرگاه رانندگی کنید. این کار مانع از آسیب بیشتر به خودروی شما می شود.

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه باید کرد؟

تسمه دینام سراتو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

تسمه دینام سراتو جزء لوازم یدکی سراتو این خودرو می باشد و در قسمت جلوی موتور نصب می شود. این قطعه که با نام تسمه مارپیچ هم شناخته می شود، تاثیر بسزایی در کنترل قسمت های مختلف مانند پمپ آب، سیستم تهویه، دینام و فن رادیاتور دارد. تسمه دینام سراتو، انرژی دورانی را از میل لنگ موتور می گیرد و به تمام قسمت های موتور انتقال می دهد. خرابی تسمه دینام و عدم توجه به آن می تواند به قطعات دیگر خودرو مانند واتر پمپ، کمپرسور کولر، دینام و دور فولی سر میل لنگ آسیب وارد کند. بنابراین برای جلوگیری از تحمیل خسارت های زیاد، وضعیت تسمه دینام را بررسی نمایید.

دلایل تعویض تسمه دینام سراتو

استفاده زیاد از خودرو موجب فرسایش و خرابی تسمه های آن می گردد. هنگامی که اتومبیل خود را روشن می کنید، موتور شروع به فعالیت می کند. گرمای ناشی از فعالیت موتور، یکی از دلایلی است که تسمه دینام سراتو را در معرض فرسایش قرار می دهد. ساییدگی، فرسایش، پارگی و به طور کلی خرابی تسمه دینام موجب اختلال در عملکرد خودرو می شود. در واقع، زمانی که تسمه دینام خراب می شود، عملکرد قسمت های مرتبط با آن مختل می گردد.

نشانه های خرابی تسمه دینام سراتو چیست؟

وقتی که تسمه دینام سراتوی شما خراب می شود، علائمی مانند سنگینی فرمان، ترک خوردگی و فرسایش تسمه، مشکلات اگزوزی، حرکت زیاد تسمه، توقف پی در پی اتومبیل و … در خودرو مشاهده خواهید کرد. این علائم به شما هشدار می دهند که تسمه دینام خودرو دچار مشکل شده است. در این قسمت می خواهیم شما را با علائم خرابی تسمه دینام آشنا کنیم.

علائم پارگی تسمه دینام سراتو

معمولا زمانی که تسمه دینام سراتو پاره می شود، نشانه های زیر را مشاهده می کنید.
– روشن شدن چراغ باتری به علت شارژ نشدن باتری
– از کار افتادن واتر پمپ
– افزایش دما (داغ کردن موتور) و جوش آوردن موتور و در نهایت خاموش شدن آن
– اختلال در عملکرد کولر و دینام
گاهی اوقات ممکن است صدای جیر جیر بشنوید یا اینکه فرمان خودروی شما سفت شود و یا دور موتور بالا برود. اینها علائم شل شدن تسمه دینام سراتو هستند.

در صورت پاره شدن تسمه دینام چه کنیم

متاسفانه در صورت پاره شدن تسمه دینام، موتور درجا خاموش نمی‌شود و ماشین به حرکت خود ادامه می‌دهد. همین امر سبب بوجود آمدن مشکلاتی در سیستم فرمان ماشین و همچنین جوش آوردن موتور خواهد شد. در این مواقع خودرو را متوقف کنید. سپس کاپوت را بالا بزنید. اگر تسمه دینام به کلی از جای خود خارج شده است، قبل از شروع به حرکت، آن را از داخل کاپوت بیرون بیاورید. این امر از آسیب‌های بیشتر جلوگیری خواهد کرد. توصیه می‌کنیم بعد از خارج کردن تسمه دینام، هر چه سریعتر خودرو را به تعمیرکار بسپارید.

آیا راهکار دیگری به جز تعویض تسمه دینام وجود دارد؟ روش‌ها و راهکارهای متفاوتی برای راه انداختن موقت خودرو وجود دارد. برای مثال اگر در بیابان یا جای دورافتاده‌ای گیر کردید، با اتصال طناب یا لباسی کهنه به فولی (بخشی از سیستم تایمینگ خودرو که تسمه دینام به دور آن می‌پیچد)، می‌توان تسمه دینام را موقتاً به کار انداخت. لازم به ذکر است که این راه‌حل‌ها برای مواقع اضطراری کاربرد دارد و در مواقع معمولی باید تسمه دینام را تعویض نمایید.

چه موقع باید تسمه دینام سراتو را تعویض کرد؟

زمان مشخصی برای تعویض تسمه دینام سراتو تعیین نشده است. اما بهتر است در هنگام تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، وضعیت تسمه دینام را هم چک کنید و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید. این کار را می توانید در زمان سرویس رادیاتور و سیستم خنک کننده هم انجام دهید.

در صورت پاره شدن تسمه دینام سراتو چه باید کرد؟

روش تعویض تسمه دینام سراتو

اگر تصمیم دارید تا تسمه دینام اتومبیل خود را تعویض کنید، باید به یکسری نکات توجه نمایید. در غیر این صورت با مشکلاتی مواجه می شوید.
– خنک بودن خودرو : نکته ی مهم در هنگام تعویض تسمه دینام این است که باید اتومبیل شما خنک باشد. در غیر این صورت دستان شما صدمه می بینند.
– ترسیم نقشه : بهتر است در ابتدای کار و قبل از باز کردن تسمه، نحوه ی قرارگیری و مسیر عبور تسمه را بر روی کاغذ بکشید. با وجود این نقشه می توانید تسمه را به صورت صحیح از روی غلطک ها و قسمت های دیگر عبور دهید.
– تعویض تسمه دینام سراتو با استفاده از هر دو دست : برای تعویض تسمه دینام از هر دو دست خود کمک بگیرید.
– نحوه ی قرارگیری تسمه دینام سراتو : معمولا ۴/۳ این تسمه در همه محصولات کیا به صورت نیم دایره دور پولی سر میل لنگ می پیچد. در ادامه شکسته و بازمی گردد. برای تعویض تسمه، اینطور عمل کنید که تسمه را روی سر میل لنگ بگذارید. به گونه ای که سر دیگر تسمه روی کولر قرار بگیرد. در این مرحله باید نیم دایره را اجرا کنید و سپس تسمه را با توجه به نقشه، از روی غلطک ها، کولر و دینام عبور دهید. بهتر است تسمه هرزگرد را آزاد کنید تا تسمه دینام به راحتی جا بیفتد. همه ی مسیر را کنترل کنید و تسمه را با کمک یک رینگی ۱۷-۱۶ در جای خود محکم کنید.

نتیجه گیری در مورد پاره شدن تسمه دینام سراتو

در این مطلب درباره ی تسمه دینام سراتو ، دلایل و علائم خرابی آن صحبت کردیم. علاوه بر این اطلاعاتی درباره ی پاره شدن تسمه دینام به شما ارائه دادیم. فرقی نمی کند که صاحب چه مدلی از سراتو باشید، در هر صورت باید بدانید که تسمه دینام سراتو یک قطعه ی کوچک اما کاربردی و مهم است. خرابی، پارگی یا شل شدن این تسمه بر عملکرد قطعاتی که با آن درگیر هستند، تاثیر منفی می گذارد. در نهایت عملکرد کلی خودرو را با مشکل مواجه می کند. این قطعه کوچک قیمت چندانی ندارد و به راحتی در دسترس می باشد. بنابراین به محض مشاهده ی هر یک از علائمی که گفتیم، وضعیت تسمه دینام را چک کنید و در صورت نیاز، فورا آن را تعویض نمایید. به یاد داشته باشید که غفلت از این موضوع می تواند به سایر قطعات خودرو آسیب وارد کند. این مسئله، هزینه ی سنگینی در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید