بلاگ

لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند؟

لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند؟
فهرست مطالب

لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند؟ یکی از حساس ترین، حیاتی ترین و مهم ترین قطعات در سیستم ترمز، لنت ترمز است که در چرخ ها، اصطکاک تولید می کند و موجب توقف خودرو می شود. در واقع، لنت ترمز نیروی جنبشی چرخ در حال حرکت را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل می کند. در اینجا چرخ به وسیله موتور می چرخد. سپس نیروی حرارتی را در اطراف پخش می نماید تا سرعت ماشین کم شود و توقف کند. کیفیت و جنس این قطعه با ایمنی و سرنشینان رابطه مستقیمی دارد.

این قطعه کوچک بر اثر ساییدگی در طول زمان پوسیده شده و قدرت نیروی ترمز کاهش می یابد. در نتیجه ترمز از کار می افتد. هر قطعه ای در خودرو بعد از مدتی به تعویض نیاز دارد و عمر مفید آن به اتمام می رسد. لنت ترمز هم از این موضوع مستثنی نیست. توجه به علائم زمان تعویض آن از اهمیت بالایی برخوردار است. تعویض به موقع لنت ترمز از آسیب دیدن قطعات دیگر جلوگیری می کند و جان سرنشینان را نجات می دهد. در ادامه به عمر مفید لنت ترمز سراتو می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا بدانید که لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند و چه زمانی باید آن را تعویض نمود‌.

لنت ترمز سراتو

سراتو و هر خودروی دیگر از قطعات مصرفی مختلفی تشکیل شده که مهم ترین آن ها، لنت ترمز می باشد. این قطعه کوچک ولی حیاتی از نقش مهمی در ایمنی سرنشینان برخوردار است. لنت ترمز سراتو با ایجاد اصطکاک در چرخ های در حال حرکت، توقف خودرو را به همراه دارد. سراتو دارای دو لنت جلو و عقب است که با یکدیگر متفاوت هستند. لنت های جلوی سراتو از نوع دیسکی می باشند. یعنی به وسیله یک صفحه دیسکی شکل صاف تشکیل شده که مستقیما با چرخ های جلو در ارتباط است. اما لنت عقب سراتو از نوع لنت کفشکی یا ترمز کاسه ای می باشد.

ترمزهای کاسه ای از قطعات ریز زیادی تشکیل شده اند که با یک مکانیسم ساده کار می کنند. در هنگام ترمزگیری، میزان فشاری که به محور جلوی خودرو وارد می شود بیشتر از محور عقبی آن است. به همین دلیل معمولا لنت های جلویی خودرو با کیفیت تر از لنت های عقبی آن هستند. به طور کلی، با مرور زمان لنت های ترمز سراتو فرسوده شده و عملکرد خود را از دست می دهند. در نتیجه، خودرو به خوبی کار نمی کند. برای جلوگیری از بروز مشکلات و خیارات جانی و مالی ، لنت های ترمز سراتو را به موقع تعویض نمایید.

لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند؟

انواع لنت ترمز

در فرآیند ساخت لنت ترمز برای متصل کردن لایه اصطکاکی بر روی پد فلزی از دو روش پرچ شدن و چسباندن استفاده می شود. در انتخاب لنت ترمز سراتو باید به جنس لایه اصطکاکی توجه نمود. انواع جنس لنت ترمز عبارتند از:

۱. لنت ترمز ارگانیک

این لنت ها از جنس مواد آلی هستند و بیشتر برای کارهای سبک کاربرد دارند. لنت ترمز ارگانیک هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزای سیستم دارد. استفاده از آن در شرایط آب و هوایی بارانی و نامساعد پیشنهاد نمی شود.

۲. لنت ترمز فلزی و نیمه فلزی

لنت های نیمه فلزی از جنس کامپوزیت از فلزهای نرم ساخته شده اند که موجب افزایش قدرت سیستم ترمز می شوند. عمر لنت ترمز نیمه فلزی از نوع ارگانیک کم تر است. این نوع لنت ها انتخاب خوبی برای استفاده در هر نوع شرایط آب و هوایی می باشند. لنت ترمز نیمه فلزی از محبوبیت بالایی برخوردار است. قیمت لنت ترمز فلزی از نیمه فلزی بیشتر می باشد و موجب سایش زودتر دیسک ترمز می گردد.

۳. لنت ترمز سرامیکی

این نوع لنت کارآیی بسیار بالایی دارد و نسبت به دیگر انواع لنت ترمز از طول عمر بیشتری برخوردار است. لنت ترمز سرامیکی سراتو برای خودروهای پر کار بسیار عالی عمل می کند و افزایش دما در کارکرد آن تاثیری ندارد.

بهترین برند لنت ترمز سراتو سایپایی

لنت ترمز سراتو در انواع مختلف داخلی و خارجی عرضه می شود. اطلاع از برندهای معتبر به خرید مطمئن و راحت کمک می کند. از بهترین برند لنت ترمز سراتو سایپایی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– لنت ترمز برند Korea – Tec

این برند ساخت کشور کره جنوبی است و مناسب مدل های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ سراتو می باشد. لنت ترمز برند کوریا تک در ساختار لایه اصطکاکی خود از آزبست استفاده نمی کند. زیرا این ماده به محیط زیست و انسان آسیب می رساند و مضر است.

– لنت ترمز جنیون پارت Genuine Parts

جنیون پارت یکی از قدیمی ترین شرکت های کره ای است که در زمینه فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو فعالیت می کند. این برند معتبر، فعالیت خود را از سال ۱۹۲۸ آغاز نمود. کمپانی جنیون پارت، قطعات و لوازم یدکی خودروهای هیوندای و کیا موتورز را در بازار عرضه می کند. این شرکت، محصولات خود را با کد فنی مخصوص کارخانه به مشتری ارائه می دهد. جنیون پارت در ایران هم شعبه دارد و قطعات اصل خود را از طریق این شعبات روانه بازار می کند.

– لنت ترمز Federal

این نوع برند ساخت کشور انگلیس است و کیفیت بسیار بالایی دارد و مناسب مدل های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ کیا سراتو می باشد. این شرکت از دوستداران محیط زیست بوده و به هیچ وجه از آزبست در ساخت لنت های خود استفاده نمی کند. با برند فدرال هیچ گونه آسیبی به دیسک چرخ ماشین وارد نمی شود. این برند هنگام ترمز گرفتن از قدرت بالایی برخوردار بوده و موجب ایجاد هیچ صدای ناهنجاری در سیستم ترمز نمی شود.

– لنت ترمز Eco Gold

یکی از برندهای تولید شرکت سانشین کره جنوبی است که محبوبیت زیادی دارد. این برند برای مدل های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ سراتو مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه لنت ترمز برند اکو گلد به سلامت انسان و محیط زیست آسیب نمی رساند. زیرا از مواد آزبست استفاده نمی شود. لنت ترمز Eco Gold، کیفیت خوب و قیمت مقرون به صرفه ای دارد. همچنین در هنگام ترمز گرفتن از عملکرد خوبی برخوردار است.

– لنت ترمز برند Mb Korea Ceramic

این برند متعلق به شرکت موبیز کره جنوبی است که از تامین کنندگان قطعات اصلی کیا و هوندا به حساب می آید. لنت ترمز ام بی کوریا سرامیکی بهترین برند برای مدل های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ سراتو محسوب می شود. در ساخت این برند از هیچ مواد مضری استفاده نشده و فاقد آزبست است. بر روی لنت ام بی کوریا سرامیک، لایه مخصوص پاک کننده دیسک قرار دارد که در استفاده های اولیه از آن تا حدودی خط و خش ملایم روی دیسک چرخ را پاک می کند. لنت ترمز Mb Korea Ceramic، قدرت ترمزگیری بالایی دارد و در شرایط مختلف ترمزگیری بسیار خوبی انجام می دهد.

– لنت ترمز برند Hi – Tec

این برند ساخت شرکت سانشین کره جنوبی است که در بین رقبای خود، بهترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه می دهد. برند های تک مناسب مدل های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ سراتو می باشد. از ویژگی های مختلف این نوع لنت ترمز می توان به آسیب نرساندن به اجزای سیستم ترمز، طول عمر بیشتر دیسک ترمز، ایجاد نکردن صداهای ناهنجار، فاقد آزبیست و دوستدار محیط زیست و انسان اشاره نمود.

– لنت ترمز برند Fixen

یکی از بهترین لنت ها در ایمن بودن، برند فیکسن است که ساخت کشور کره جنوبی بوده و مناسب مدل های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ سراتو است و در تولید آن از بهترین مواد اولیه و فاقد آزبست استفاده می شود. زیرا به سلامت انسان و محیط زیست آسیب نمی رساند و سازمان استاندارد ایران، واردات لنت های حاوی آزبست را ممنوع کرده است. برند فیکسن در هنگام ترمز گرفتن، قدرت بسیار بالایی دارد.

علائم تمام شدن لنت ترمز

زمانی که لنت ترمز تمام‌ شود موجب صدمه زدن به چرخ ها و سیستم ترمز، وارد کردن خسارت مالی زیاد و خطرات جانی می گردد. به همین دلیل با پیشرفت تکنولوژی سازندگان خودرو برای هشدار به راننده فکرهای بهتری می کنند. مهم ترین آن ها، ضد قفل و چراغ هشدار ترمز در صفحه کیلومتر است.

لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند؟

اما از علائم دیگر تمام شدن لنت ترمز برای ماشین های قدیمی و جدید عبارتند از:

۱. صدا دادن ترمز هنگام ترمز گرفتن

شنیدن صدای سوت از سمت چرخ ها هنگام ترمز گرفتن نشانه تمام شدن لنت می باشد. اگر لنت را به موقع تعویض نکنید، دیسک چرخ خودرو صدمه می بیند. در این صورت خسارت بیشتری به شما وارد می شود.

۲. لرزش هنگام ترمز گرفتن

هنگام ترمز گرفتن و کاهش سرعت خودرو، پدال ترمز شروع به لرزیدن نموده و این لرزش به فرمان و خودرو منتقل می شود. این یکی دیگر از علائم تمام شدن لنت ترمز است.

۳. سوت کشیدن یا خرخر کردن لنت ترمز

این مورد به علت های مختلفی به وجود می آید که یکی از آن ها تمام شدن لنت ترمز است. در این مورد قبل از آسیب رساندن به دیسک چرخ باید لنت ترمز تعویض گردد.

۴. روشن شدن چراغ اعلان ترمز

خودروهای دارای ترمز ABS تا وقت تعویض لنت به طور اتوماتیک اخطار می دهند. ترمز Abs یا ضد قفل برای جلوگیری از سرخوردن در مواقع لیز بودن زمین و چرخ می باشد و توقف سریع تر و دقیق تر را انجام می دهد. چراغ هشدار ترمز به دلایل مختلفی روشن می شود که یکی از آن ها تمام شدن و یا زمان تعویض لنت ترمز است. همچنین قطع سیم ترمز چرخ و ارسال نکردن سیگنال به ecu خودرو، کم بودن یا احتمال نشتی روغن ترمز، خراب شدن شاسی تفنگی یا بالا بودن ترمز دستی از دلایل دیگر هستند.

۵. متمایل شدن خودرو به یک جهت در هنگام ترمز

متمایل شدن ماشین به یک سمت و نامیزان شدن خودرو دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ‌ها، تمام شدن لنت ترمز است. یعنی لنت ها به یک اندازه مصرف نشده اند.

لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند؟

در سراتو دو لنت متفاوت جلو و عقب وجود دارد که هر کدام عمر مفید خود را دارند. لنت ترمز جلو نوعی از قطعات مصرفی خودرو است که از نقش مهم و اساسی در ترمزگیری برخوردار می باشد. به صورتی که اگر این قطعه آسیب ببیند و مشکل آن رفع نشود، دردسرهای زیادی برای خودرو به وجود می آورد. لنت ترمز جلو سراتو بسیار زودتر از لنت عقب آن دچار فرسودگی می شود. لنت ترمز جلو سراتو هر ۲۰ هزار کیلومتر باید تعویض گردد.

لنت ترمز عقب نقش بسیار مهم و حیاتی در عملکرد خودرو دارد. به همین دلیل بهتر است به خوبی بررسی و هر چند وقت یکبار چک شود. لنت ترمز عقب سراتو در هنگام ترمز گیری و پارک کردن از حرکت و تکان خوردن چرخ های ماشین جلوگیری می کند. به طور میانگین هر ۴۰ هزار کیلومتر لنت ترمز عقب سراتو باید تعویض شود. این لنت ۴۰ درصد نیروی ترمز را بر عهده دارد و کوچک تر از لنت جلو می باشد.

لنت ترمز سراتو چند کیلومتر کار می کند؟

اگر لنت ترمز شما به پایان رسیده است و به دنبال اطلاع از
قیمت لنت ترمز سراتو کلیک نمایید.

عمر مفید لنت ترمز

عمر لنت ترمز به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها را در زیر بررسی کرده ایم. با رعایت کردن این موارد می‌ توان عمر لنت ترمز را تا حد زیادی افزایش داد.

• گرفتن بیش از حد ترمز و کلاج در ترافیک موجب زودتر فرسایش پیدا کردن لنت ترمز می شود. در زمان رانندگی تا می توانید زودتر و با فشار کمتری ترمز بگیرید و به جای ترمز گرفتن، پدال گاز را رها کنید تا نیازی به گرفتن ترمز نباشد. زیرا ترمز ناگهانی به لنت بیشتر آسیب وارد می کند.
• منطقه آب و هوایی در عمر مفید لنت ترمز موثر است. در منطقه هایی که حرارت بالا و گرم می باشد، لنت ترمز منبسط می شود و زودتر دچار فرسایش می گردد. مناطق سردسیر و دما پایین نیز مکجب فرسایش لنت ترمز می شود.
• وزن خودرو، اضافه بار و سرنشینان نیز موجب کاهش عمر مفید لنت ترمز می گردند.

بهترین زمان تعویض لنت ترمز سراتو

لنت ترمز سراتو یکی از لوازم یدکی سراتو به حساب می‌آید. برای این قطعه زمان تعویض دقیقی نمی‌توان در نظر گرفت. اما به طور کلی، بعد از طی کردن ۳۵ الی ۴۰ هزار کیلومتر لازم است تا لنت های خودرو را بررسی نمایید. در صورتی که ۸۰ درصد ضخامت گوشته ی لنت مصرف شده باشد، باید برای تعویض آن اقدام نمایید.

نکات مهم در زمان تعویض لنت ترمز

• زمانی که لنت ترمز را تعویض می کنید، ترمز ماشین ضعیف می شود. بنابراین باید با احتیاط رانندگی نمایید.
• از ترمز کردن های شدید و پشت سر هم خودداری کنید و به لنت ترمز فشار نیاورید.
• به لنت ترمز تازه فرصت دهید تا آب بندی شود. به این صورت که خطوطی که بر روی دیسک چرخ است روی لنت ترمز بیفتد و به اصطلاح آب بندی شود‌.
• اگر لنت ترمز جلو و عقب خودرو در زمان یکسان تمام شد، حتما در تعویض لنت جلو و عقب فاصله ۳ الی ۴ روز دهید. زیرا هنگام تعویض هم زمان لنت جلو و عقب خودرو، لنت ترمز به شدت ضعیف می شود و بسیار خطرناک است.

سخن پایانی درباره لنت ترمز سراتو

همانطور که گفته شد، لنت ترمز قطعه ای حیاتی و مصرفی برای خودروها به خصوص سراتو است. کیفیت بالای لنت ترمز، ضریب امنیت خودرو را افزایش می دهد. بعد از هر ۴۰ هزار کیلومتر باید این قطعه کوچک را تعویض نمود. در صورتی که اقدام به تعویض آن نکنید، عملکرد سیستم‌ موتور دچار اختلال می شود و حوادث جبران ناپذیری رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید