بلاگ

علت خالی کردن ترمز سراتو

علت خالی کردن ترمز سراتو
فهرست مطالب

آیا تا به حال به هنگام رانندگی با عمل نکردن ترمز سراتو مواجه شده‌اید ؟ علت خالی کردن ترمز سراتو چیست ؟ در بسیاری از موارد در حین رانندگی، ترمز خودرو به درستی کار نمی‌کند. اصطلاحاً به این اتفاق، خالی کردن ترمز سراتو می‌گویند. لازم به ذکر است خالی شدن ترمز بسیار خطرناک است و می‌تواند سبب تصادفات و خسارات جبران‌ناپذیر مالی و جانی شود. در این مقاله قصد داریم در مورد علت اصلی خالی کردن ترمز سراتو به همراه راهکارهای جلوگیری از آن بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

خالی کردن ترمز سراتو یعنی چی ؟

همانطور که می‌دانید وظیفه کم کردن سرعت خودرو به عهده سیستم ترمز است. این سیستم یکی از مهم‌ترین اجزای امنیتی خودرو محسوب می‌شود. همچنین ترمز خودرو جزو اصلی‌ترین بخش‌های این سیستم به حساب می‌آید. به طور واضح زمانی که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید از سرعت خودرو کم می‌شود؛ اما در در برخی موارد این اتفاق نمی‌افتد.
پدال ترمز باید به حدی سفت و محکم باشد که با اعمال کوچکترین فشار توسط پا از سرعت خودرو کاسته شود. اما ممکن است پدال ترمز نرم شده باشد و با فشار دادن پدال از سرعت خودرو کم نشود. به این حالت که سیستم ترمز سراتو از کار می‌افتد به اصطلاح خالی شدن ترمز سراتو می‌گویند.
شایان به ذکر است این موضوع بسیار خطرناک است. در ادامه به ۵ دلیل اصلی خالی کردن ترمز سراتو و راهکارهای جلوگیری از آن خواهیم پرداخت.

خالی کردن ترمز سراتو یعنی چی ؟

۵ دلیل اصلی خالی کردن ترمز سراتو

امکان خالی کردن ترمز سراتو به دلایل مختلفی وجود دارد. شاید شما در مواجه با سایر مشکلات خودرو بتوانید برای مدت کوتاهی از آن بگذرید؛ اما بی‌تفاوتی در مورد خالی شدن ترمز سراتو بسیار خطرناک و پرریسک است. در نتیجه شما باید با دلایل اصلی خالی کردن ترمز سراتو آشنا باشید. در پایین به ۵ مورد از اصلی‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

۱- هوا گرفتن ترمز سراتو

از شایع‌ترین و اساسی‌ترین دلایل خالی کردن ترمز سراتو ، وجود هوا در سیستم ترمز می‌باشد. هوا وارد شده به خطوط ترمز از جریان مستقیم و درست روغن جلوگیری می‌کند. این امر موجب نرم شدن پدال ترمز خواهد شد. جالب است بدانید هوا برخلاف روغن ترمز قابلیت تراکم دارد. در نتیجه سیستم ترمز باید خالی از هوا باشد تا فشار را به صورت سریع دریافت کند.
آیا راهکاری برای خالی کردن روغن از ترمز وجود دارد؟ تنها راهی که باعث حذف هوا از روغن ترمز می‌شود، تخلیه و شست‌و‌شوی روغن ترمز از داخل سیستم ترمز است.

۲- آسیب دیدن کالیپرهای ترمز

خوردگی در کالیپرهای ترمز موجب نشت مایع ترمز می‌شوند. در واقع آسیب دیدن کالیپرهای ترمز و در پی آن نشتی مایع یکی از دلایل شل شدن ترمز است. در نتیجه در این مواقع ترمزگیری به درستی انجام نمی‌شود و به اصطلاح خالی کردن ترمز رخ می‌دهد.

۳- نشتی مایع ترمز

یکی از رایج‌ترین علل خالی شدن ترمز سراتو ، موضوع نشتی مایع ترمز است. همانطور که در بالا اشاره شد، آسیب دیدن کالیپرهای ترمز سبب نشتی مایع ترمز می‌شود. این نشتی ممکن است به دلیل زنگ‌زدگی اتصالات قطعات سیستم ترمز نیز باشد.
آیا روشی برای تشخیص نشتی مایع ترمز وجود دارد؟ اگر در قسمت زیرین خودرو مایع یا روغن ترمز مشاهده می‌شود امکان نشتی روغن وجود دارد. لازم است بدانید اعمال فشار به پدال ترمز با وجود نشت مایع ترمز، روغن ترمز از خودرو بیرون می‌زند و به هنگام برداشتن پایتان از پدال ترمز، هوا وارد سیستم ترمز می‌شود. این اتفاق سبب اختلال در عملکرد سیستم ترمز خواهد شد.
توصیه می‌شود در این مواقع در اسرع وقت با مراجعه به تعمیرگاه از نشتی مایع ترمز خودرو جلوگیری کنید.

۴- فرسوده شدن سیلندر اصلی سراتو

جایگاه و عملکرد سیلندر اصلی در سیستم ترمز همانند قلب در بدن انسان است. به طبع این قطعه وظیفه مهمی بر عهده دارد. سیلندر اصلی مایع ترمز را نگه می‌دارد و سبب ایجاد فشار هیدرولیک خواهد شد. همچنین این فشار به ترمزهای جلو و عقب خودرو اعمال می‌شود.
هنگامی که سیلندر اصلی فرسوده می‌شود؛ احتمال بروز دو نوع نشتی وجود دارد. اولی نشتی خارجی روغن ترمز و دومی نشتی داخلی نشات گرفته از کاسه نمد پیستون آسیب دیده می‌باشد. هر دو این موارد فشار هیدرولیک به ترمزها را کاهش می‌دهد و در نهایت موجب خالی کردن ترمز سراتو می‌شوند.

۵- خرابی بلوک ABS یا خرابی پمپ اصلی سراتو

لازم به ذکر است در اکثر مواقع ترمزهای خودرو به خوبی کار می‌کنند؛ اما در برخی مواقع خالی کردن ترمز سراتو می‌تواند به دلیل عملکرد نادرست بلوک ABS یا خرابی پمپ اصلی ترمز باشد. اگر خودروی شما به سیستم ترمز ABS مجهز نباشد به احتمال زیاد دلیل خالی شدن ترمز مورد دوم یعنی عملکرد نامناسب پمپ اصلی سیستم ترمز است.
به جز ۵ مورد بالا که جزو دلایل اصلی خالی کردن ترمز سراتو به حساب می‌آید، موارد دیگری نیز می‌تواند سبب پایین رفتن بیش از حد ترمز شوند که عبارتند از:
• هوا گرفتن سیستم ترمز
• رطوبت گرفتن روغن ترمز
• رگلاژ نبودن کاسه چرخ ها
• خرابی بوستر

به هنگام خالی کردن ترمز سراتو چه اقداماتی انجام دهیم ؟

ممکن است حین رانندگی ترمز خودرو به خوبی عمل نکند یا به اصطلاح ترمز ببرد. خالی کردن ترمز سراتو در هنگام رانندگی در جاده‌های پر پیچ و خم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در این مواقع چه باید کرد ؟ تصمیم درست و منطقی در مواجه با این اتفاق چیست ؟ در ادامه به چند راهکار ساده و حیاتی به منظور توقف خودرو اشاره خواهیم کرد.

در ابتدا باید خونسرد باشید. سپس به کمک معکوس کردن دنده‌ها از سرعت ماشین بکاهید. برای مثال اگر در زمان خالی شدن ترمز سراتو مشغول رانندگی با دنده ۴ هستید، به کمک کلاچ دنده‌ ماشین را کم کرده تا به دنده ۱ برسید.
لازم به ذکر است از آنجایی که سراتو از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند، شما باید در این مواقع باید به فعال کردن حالت تیپ ترونیک از دنده دستی استفاده کنید.
ممکن است در زمان بریدن ترمز سراتو، ترمزهای عقب آن به خوبی کار کند. در نتیجه در زمان معکوس کردن دنده‌ها با فشردن پدال ترمز سعی بر کم کردن سرعت خودرو داشته باشید.
پس از آنکه موفق به کم کردن سرعت خودرو شدید نوبت به استفاده از ترمز دستی می‌رسد. دقت داشته باشید یکجا و با سرعت بالا ترمز دستی را نکشید. ابتدا با زدن دکمه ترمز دستی آن را تا نیمه بالا بکشید و به مرور و کاهش سرعت، ترمز دستی را چندین بار با آرامش به بالا و پایین ببرید تا موفق به کنترل خودرو در زمان خالی کردن ترمز سراتو شوید.

به هنگام خالی کردن ترمز سراتو چه اقداماتی انجام دهیم ؟

جلوگیری از خالی کردن ترمز سراتو

خالی کردن ترمز سراتو در حین رانندگی می‌تواند موجب تصادفات شدید و در پی آن وارد شدن خسارات جبران‌ناپذیر جانی به شما شود. با اینکه خالی شدن ترمز می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ اما با کمی دقت به علائم و هشدارهای قبل از آن می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.
اگر متوجه نرم شدن ترمز سراتو با کاهش فشار ترمز شده‌اید بدون درنگ به دنبال دلیل نشتی و رفع آن باشید. اصلی‌ترین موضوع به هنگام مواجه با خالی کردن ترمز سراتو، بررسی قطعات سیستم ترمز است. مهم‌ترین قطعه سیستم ترمز، لنت ترمز سراتو است.
برای آشنایی با این قطعه پیشنهاد می‌شود مقاله « لنت ترمز چیست؟ » را مطالعه نمایید.
همچنین اگر قصد خرید لنت ترمز سراتو باکیفیت و مقرون به صرفه دارید می‌توانید این قطعه را از فروشگاه اینترنتی کیا اورجینال تهیه نمایید. کیا اورجینال به عنوان یکی از اصلی‌ترین واردکننده‌های قطعات و لوازم یدکی سراتو در خدمت شما می‌باشد.

سخن پایانی در مورد خالی کردن لنت ترمز سراتو

همانطور که اطلاع دارید، سیستم ترمز یکی از بخش‌های مهم و بسیار حیاتی در خودرو به حساب می‌آید. در این مقاله به دلایل و راهکارهای موجود به هنگام مواجه با خالی کردن ترمز سراتو اشاره کرده‌ایم. توصیه می‌شود قبل از اینکه با این اتفاق روبرو شوید از صحت سیستم ترمز اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز به تعویض قطعات معیوب آن بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید