بلاگ

صافی بنزین سراتو کجاست؟

صافی بنزین سراتو کجاست؟
فهرست مطالب

فیلتر صافی بنزین قطعه‌ای از خودرو است که دارای اهمیت زیادی می‌باشد. اما مصرف کنندگان زیادی به آن توجه کافی ندارند. این دستگاه وظیفه ی فیلتر کردن بنزین و جلوگیری از ورود ناخالصی‌های بنزین به ماشین را دارد. تعویض نکردن این قطعه ممکن است به قطعات زیادی آسیب وارد کند. اگر شما نیز این سوال را دارید که صافی بنزین سراتو کجاست همراه ما باشید.

کار فیلتر بنزین سراتو چیست؟

فیلتر بنزین سراتو یک قطعه پلاستیکی است که از باک به شیلنگ ورودی گاز متصل می‌شود. این قطعه ی کوچک و ارزان وظیفه بسیار مهمی دارد. این دستگاه، بنزین را از صافی‌های خود که لایه هایی از جنس کاغذ و تور است عبور می‌دهد و مواد زائد، گرد و غبار، رطوبت و آلودگی های موجود در بنزین را جدا می‌کند و بنزین خالص را در ماشین به جریان در می‌آورد. این فرایند باعث می‌شود خودرو شما بهتر عمل کند و طول عمر موتور ماشین شما را بیشتر کند. هر چقدر این قطعه تمیز‌تر باشد فشار کمتری به انژکتور و پمپ سوخت وارد می‌شود؛ میزان مصرفی بنزین شما کاهش می‌یابد.

صافی بنزین سراتو کجاست؟

علت کثیفی صافی بنزین سراتو چیست؟

به دلیل ناخالصی های موجود در بنزین‌ها باید فیلتر بنزین خودروی خود را زود به زود عوض کنید. این الودگی‌ها صرفا به دلیل کیفیت پایین بنزین نیست بلکه ممکن است به علت عمر بالای ماشین و فرسودگی باک بنزین، لوله‌های انتقال بنزین و … باشد.
زمان تعویض فیلتر بنزین سراتو چه موقع است؟
هر خودرو یک دفترچه راهنما دارد که می‌توان با مراجعه به آن از زمان مورد نظر برای تعویض آگاهی پیدا کرد. اما بهتر است بین ۳۰هزار تا ۵۰هزار کیلومتر با توجه به میزان کیفیت بنزین کشور تعویض شود. اگر فیلتر بنزین عوض نشود، پمپ بنزین به تدریج می‌سوزد و به قطعات داخلی دیگر آسیب می‌رساند. حتی ممکن است به موتور ماشین نیز آسیب‌های جدی وارد کند.

نشانه‌هایی از کثیفی فیلتر بنزین سراتو

وقتی صافی بنزین سراتو کثیف می‌شود، نشانه‌هایی را در پی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:
۱) کاهش قدرت موتور
۲) استارت خوردن نامناسب
۳) خاموش شدن خودرو در حالت ایستاده
۴) ریپ زدن در حرکت
۵) روشن شدن چراغ چک
۶) خشن کار کردن خودرو در حالت درجا
۷) افزایش مصرف سوخت
بعد از مشاهده هر یک از این نشانه‌ها برای بررسی به تعمیرگاه بروید تا در صورت لزوم صافی بنزین سراتو تعویض شود.

صافی بنزین سراتو کجاست؟

در بیشتر موارد فیلتر صافی بنزین در داخل باک یا در وسط خط سوخت قرار می‌گیرد. در صورتی که از محل فیلتر بنزین خود مطمئن نیستید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

یک راه تشخیص زمان تعویض فیلتر بنزین سراتو

یک راه دیگر برای تشخیص زمان تعویض فیلتر بزنین انجام تست فشار سوخت می‌باشد. این تست میزان عبور بنزین از پمپ سوخت به انژکتور‌ها را نشان می‌دهد. در صورت وجود عیب در فیلتر فشار بنزین کاهش می‌یابد.

چرا فیلتر بنزین را باید تعویض کرد؟

در زمان مصرف فیلتر بنزین مانند هر فیلتر دیگری منافذ فیلتر توسط ذراتی که در بنزین معلق هستند بسته شده است؛ در نتیجه سوخت کمتری وارد سیستم سوخت رسانی خودرو می‌شود. در بعضی موارد این ذرات وارد انژکتور شده و استفاده از سوخت را متوقف می‌کند. در صورتی که دیر اقدام به تعویض صافی بنزین کنید، مشکلات زیادی رخ می‌دهد. تعویض دیر هنگام فیلتر بنزین، سبب کاهش شتاب و قدرت خودرو می‌شود.

چرا فیلتر بنزین را باید تعویض کرد؟، صافی بنزین سراتو کجاست

قیمت فیلتر بنزین سراتو

قیمت فیلتر بنزین سراتو به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع برند تولیدکننده این قطعه، کیفیت و جنس محصول، نوسان قیمتی در بازار، عرضه و تقاضای موجود و سایر عوامل همگی روی قیمت این محصول تاثیر می‌گذارند.

اگر فیلتر بنزین تقلبی استفاده کنم چه ضرری دارد

در هنگام تعویض فیلتر صافی بنزین سراتو باید دقت داشته باشید از قطعات اصل استفاده کنید؛ زیرا قطعات تقلبی کیفیت مناسبی ندارند و ممکن است اسیب‌های جدی‌ای به خودرو وارد کنند. صافی‌های تقلبی ذرات معلق در بنزین را به درستی فیلتر نمی‌کنند در نتیجه لوله‌های انتقال بنزین بسته می‌شود. قابل ذکر است که به علت پایین بودن کیفیت این اجناس در بعضی مواقع بدنه فیلتر بنزین می‌شکند. به یاد داشته باشید هیچ وقت فیلتر بنزین ماشین خود را برای استفاده مجدد نشویید؛ چرا که باعث خسارات بی‌شماری می‌شود.

عواقب عدم تعویض صافی بنزین

صافی بنزین سراتو بر روی مصرف سوخت ماشین تاثیر می‌گذارد؛ و باعث آسیب نرسیدن به موتور و سایر قطعات و لوازم موتوری می‌شود. وقتی که شما صافی بنزین را به موقع عوض نکنید باعث می‌شود ماشین مانند گذشته کار نکند. تعویض دیر هنگام این قطعه به مرور زمان به پمپ بنزین آسیب وارد می‌کند و در نهایت پمپ بنزین می‌سوزد؛ در صورت کثیفی صافی بنزین مسیر انژکتورها بسته و موتور خودرو دچار آسیب می‌شود. آسیب دیدگی موتور هزینه‌های زیادی در پی دارد.

محل قرارگیری فیلتر بنزین در سراتو سایپا

در سراتو های سایپا و سراتو‌های وارداتی مدل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ صافی های بنزین سراتو در باک خودرو، درون پمپ بنزین می‌باشد. در ادامه مراحل تعویض فیلتر بنزین را توضیح می‌دهیم.
ابتدا ماشین خود را خاموش می‌کنید و منتظر می‌مانید تا موتور سرد شود. در مرحله بعد صندلی سراتو ماشین را باز می‌کنید چرا که فیلتر بنزین در باک می‌باشد. و در آخر پمپ بنزین را خارج کرده و قطعات داخلی ان را باز میکنید تا برای تعویض فیلتر بنزین اقدام کنید.

انواع فیلتر بنزین خودرو

فیلتر سوخت پلاستیکی

این فیلتر سوخت یکی از رایج ترین فیلتر‌ها است. علت این محبوبیت قیمت پایین این فیلتر می‌باشد. شرکت های سازنده از این جنس استفاده میکنند.

فیلتر سوخت فلزی

این نوع فیلتر وارداتی و از جنس المینیوم است. جنس المینیومی این فیلتر باعث بالا رفتن کیفیت و مقاوم شدن آن در برابر بنزین شده. شرکت های زیادی در حال حاضر از این جنس در ساخت فیلتر های خود استفاده میکنند.

فیلتر سوخت کارتریج

این نوع فیلترها را میتوان در ماشین های قدیمی پیدا کرد.فیلتر کارتریج تقریبا منسوخ شده. این نوع فیلتر ها یک محفظه ی پلاستیکی دارند که داخل انها صافی قرار دارد که قابل تعویض است. این نوع فیلتر هارا میتوان با قیمت پایین تر تعویض کرد و یا حتی صافی انها را شست و دوباره استفاده کرد.

برای آشنایی با
لوازم یدکی سراتو  کلیک نمایید.

جمع بندی در مورد اینکه صافی بنزین سراتو کجاست؟

فیلتر یا صافی بنزین سراتو در هنگام به گردش درامدن بنزین در داخل خودرو جلوی آلودگی‌ها و ذرات داخل بنزین یا آلودگی‌هایی که بر اثر فرسودگی خودرو ایجاد شده است را می‌گیرد. این کار باعث حفظ سلامت موتور ، انژکتور و پمپ سوخت می‌شود. این قطعه قیمت چندان بالایی ندارد اما از اهمیت زیادی برخوردار است. به موقع تعویض کردن این قطعه موجب جلوگیری از آسیب به ماشین می‌شود. درباره این که صافی بنزین سراتو کجاست؟ صحبت کردیم. متوجه شدیم که در باک خودرو درون پمپ بنزین زیر صندلی سراتو قرار دارد. در صورت بروز هرگونه مشکل در صافی بنزین به تعمیرگاه معتبر بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید